I Makedonien

Måste bara berätta hur det är här. Jag stör mig så mycket på att alla juggar här i Makedonien verkligen ÄLSKAR sitt land. Ni vet Alexander den store? Det är det ända de pratar om här! De är sjukt stolta över honom och sitt land! Makedoniska flaggan syns bokstavligen ÖVERALLT! Det ända pappa säger när vi åker bil - TITTA, TITTA ser ni tvåvåningsbussen där borta??! Sån har ni inte i Sverige va va va va? Eller typ - här i ohrid finns det bästa fisken i hela världen! Eller som när vi sitter och äter mat - sån här mat kan ni inte äta i Sverige va va va va??? De skryter verkligen om hur bra deras land är. Det är nog för att Makedonien blev självständigt för inte såå länge sedan. Sen så ser man ganska ofta många tiggare på gatorna och jag vill alltid ge de lite pengar men stoppas alltid av pappa eller någon annan.

Det är sjukt billigt här speciellt för oss svenskar eftersom Att våra kronor börjar öka i värde. 15 svenska kronor är 100 denar och klädesplagg till exempel kostar runt 300-800 denar.. Att äta på resturang kostar runt 1000 denar men det är för att pappa beställer typ hela resturangen. Men när jag och Lydia beställde en pizza, två sallader och dricka så gick det på 600 denar. Drinkar ute kostar runt 150-300 denar medans en drink hemma i Sverige kostar runt 120 kr! Folk som bor i makedonien tjänar runt 200-1000 denar varje dag när de jobbar. Så deras pengar är jätte lågt i värde. det är nog därför Makedonien är Europas fattigaste land (hilina!!!!). Annars så är det jätte mysigt här och man lever helt vanligt så som man gör i Sverige. Går på bio, hänger i parker, shoppar, festar osv. Jag förväntade mig lixom ett öken land innan jag kom hit. Aja nu vet ni lite hur det är att leva här... Herrå :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0